صفحه اصلی اخبار مهم‏ترین فایده ازدواج چیست؟



آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز10
mod_vvisit_counterدیروز32
mod_vvisit_counterاین هفته192
mod_vvisit_counterهفته گذشته132
mod_vvisit_counterاین ماه453
mod_vvisit_counterماه گذشته854
mod_vvisit_counterکل بازدیدها780239

افراد آنلاين : 1
آی پی شما : 3.147.73.35
MOZILLA 5.0,
امروز : 01 ارديبهشت 1403

مهم‏ترین فایده ازدواج چیست؟ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مديريت سايت   
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۴

ابوذر غفارى به رسول خدا عرض کرد: آیا ممکن است که ما از نزدیکى با همسرانمان لذت ببریم و در عین حال پاداش اخروى هم داشته باشیم؟! حضرت فرمود: «اگر همین عمل را غیرمشروع انجام مى‏دادى آیا گناه‏کار نبودى؟ عرض کرد: آرى، حضرت فرمود: پس اگر از طریق مشروع باشد اجر و پاداش خواهى داشت. (مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531)

 

داشتن یک همراه برای تمام قسمت های زندگی خیلی لذت بخش و دوست داشتنی است، برای به دست آوردن این همراه باید ازدواج مناسبی کرد.
در این نوشتار با ما باشید تا چند فایده ی مهم برای تشکیل خانواده:
ازدواج

تعاون در اطاعت و نیل به ثواب

ازدواج از دیدگاه اسلام امرى است مقدس و ارزش‏مند و در صورتى که با قصد قربت انجام بگیرد عبادت محسوب مى‏شود و پاداش اخروى دارد. به علاوه، انسانِ مۆمن، درصورتى که همسر مۆمن و موافقى داشته باشد، مى‏تواند در طریق انجام وظیفه، از تشوق‏هاو ترغیب‏ها و رهنمودها و کمک‏هاى همسرش بهره‏مند گردد و در راه عبادت و انجام عمل صالح و سیر و سلوک الى اللّه از تعاون و همکارى‏هاى او استمداد جوید. بنابراین،همسر مۆمن و شایسته یکى از نعمت‏هاى بزرگ الهى است که براى دنیا و آخرت انسان سودمند خواهد بود.

ابوذر غفارى به رسول خدا عرض کرد: آیا ممکن است که ما از نزدیکى با همسرانمان لذت ببریم و در عین حال پاداش اخروى هم داشته باشیم؟! حضرت فرمود: «اگر همین عمل را غیرمشروع انجام مى‏دادى آیا گناه‏کار نبودى؟ عرض کرد: آرى، حضرت فرمود: پس اگر از طریق مشروع باشد اجر و پاداش خواهى داشت. (مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۵۳۱)

سلامت و امنیت اجتماعى

ازدواج و تأسیس کانون خانواده براى سلامت و امنیت و سعادت اجتماع نیز سودمند و ضرورى است. اگر بنیاد خانواده‏ها مستحکم باشد و جوان‏ها به موقع ازدواج کنند و به کانون گرم خانواده دلبسته باشند به‏طور محسوس از فساد، ولگردى، بى‏بندوبارى، طغیان،قتل و سرقت، جنایت و ناامنى، و تجاوز و انحراف و اعتیاد و خودکشى کاسته خواهد شد، زیرا چنان‏که آمار نشان مى‏دهد اکثر این امور از افرادى سر مى‏زند که از وجود کانون گرم خانوادگى محرومند.

لذت جنسى را نمى‏توان و نباید ناچیز شمرد، زیرا در استحکام بنیاد زناشویى نقش مهمى را ایفا مى‏کند. اسلام عمل جنسى را نه تنها منفور نمى‏داند بلکه سنت و عبادت مى‏شمارد

لذت‏ جویى‏هاى جنسى

مهم‏ترین فایده ازدواج لذت‏جویى‏هاى مشروع جنسى است.کام‏یابى‏هاى جنسى زیباترین وشیرین‏ترین لذایذ است؛ به ویژه در زمان جوانى و طغیان شهوت و همراه با عشق باطنى.ارضاى نیروى جنسى یک نیاز طبیعى و انگیزه اصلى ازدواج است. لذت‏جویى‏هاى جنسى را نمى‏توان و نباید ناچیز شمرد، زیرا در استحکام بنیاد زناشویى نقش مهمى راایفا مى‏کند. اسلام عمل جنسى را نه تنها منفور نمى‏داند بلکه سنت و عبادت مى‏شمارد.

مهم‏ترین هدف ازدواج

ازدواج، در زندگى جوان، سرآغاز استقلال و زندگى و هدف بزرگ آن است. همین انگیزه جوان و نوجوان را به تلاش و جدیت وا مى‏دارد، درس مى‏خواند تا مدرک بگیرد و شغل و درآمدى تهیه کند، منزل و فرش و لوازم زندگى فراهم سازد و در نهایت عروسى کند. کار و هنر مى‏آموزد تا شغل و درآمد پیدا کند، آن گاه ازدواج نماید. ولى خود ازدواج نیز بى‏هدف نخواهد بود. در بین حوادث دوران زندگى، ازدواج از ارزش و اهمیت ویژه‏اى برخوردار است و براى انسان سرنوشت ساز خواهد بود. باید هدف ازدواج را شناخت و حساب شده و دقیق وارد عمل شد.

ازدواج فواید و منافع متعددى دارد که هریک از آنها مى‏تواند محرک و انگیزه باشد.مانند: لذت‏جویى و ارضاى غریزه شهوت جنسى، سر و سامان دادن به زندگى و کسب استقلال،تولید فرزند و ابقاى نسل، تهیه مونس و یار و مددکار و محرم راز و دل‏سوز مهربان وشریک در زندگى. هریک از این امور مى‏تواند انگیزه ازدواج باشد. از آثار و نتایج دیگر نیز نباید غفلت کرد، اما عامل غریزه شهوت بزرگ‏ترین نقش را ایفا مى‏کند و منافع را تحت‏الشعاع قرارمى‏دهد، اسلام نیز همه این نتایج و منافع را تأیید مى‏کند حتى لذت‏جویى و ارضاىغریزه شهوت. اسلام دین فطرى است و احکام و قوانینش از فطرت و آفرینش ویژه انسان مایه مى‏گیرد، آفرینش ویژه انسان چنان است که طبعاً به ازدواج و ارضاى غریزه جنسى نیاز دارد. اسلام نه تنها این خواسته طبیعى را نهى نکرده، بلکه آن را از طریق مشروع تأکید و تشویق هم نموده حتى آن را عبادت مى‏داند.
هدفِ انسان دین‏دار و با ایمان، در ازدواج، از اهداف حیوانى برتر و بالاتر خواهد بود و به صورت امرى مقدس که در حصول تقوا و تقرب الى اللّه‏ کمک خواهدکرد، جلوه‏گر خواهد شد. آدم مۆمن بدین منظور ازدواج مى‏کند که به سنت پیامبر اکرم عمل نماید و با یک وسیله مشروع نیاز غریزه جنسى را تأمین کند و خویشتن را از گناه وانحراف مصون بدارد

ولى از آن جا که اسلام انسان را موجودى برگزیده و عالى مى‏شناسد که براى تمتعات حیوانى آفریده نشده بلکه براى هدفى عالى‏تر یعنى تهذیب و تزکیه و پرورش و تکمیل نفس و نیل به مقام شامخ قرب الهى، آفریده شده است، از او مى‏خواهد که به دنیا دلبسته نباشد و در تمام حرکات و افعال و افکار حتى خوردن و آشامیدن و خوابیدن و ازدواج کردن، از تعقیب این هدف عالى غفلت ننماید، دنیا را به عنوان مزرعه آخرت بشناسد و ازهمه اعمال براى حیات اخروى توشه بگیرد.

بنابراین، هدفِ انسان دین‏دار و با ایمان، در ازدواج، از اهداف حیوانى برتر و بالاتر خواهد بود و به صورت امرى مقدس که در حصول تقوا و تقرب الى اللّه‏ کمک خواهدکرد، جلوه‏گر خواهد شد. آدم مۆمن بدین منظور ازدواج مى‏کند که به سنت پیامبر اکرم عمل نماید و با یک وسیله مشروع نیاز غریزه جنسى را تأمین کند و خویشتن را از گناه وانحراف مصون بدارد و با تولید و پرورش فرزندانى صالح و نیکوکار، زمین را ازگویندگان کلمه توحید و انسان‏هاى برجسته سنگین سازد و باقیات الصالحاتى برجاى بگذارد.
ازدواج

ازدواج مى‏کند تا در کانون گرم خانواده آرامش و سکونت یابد و با دلى فارغ، به انجام وظیفه مشغول باشد، و در پیمودن صراط مستقیم تکامل و سیر و سلوک الى اللّه‏ از همسر موافق و با ایمانش مدد بگیرد، زیرا تهذیب و تزکیه و پرورش نفس و انجام وظایف شرعى کارى است بس دشوار که نیاز به مددکار دارد و بهترین فردى که مى‏تواند در این راه کمک کندهمسر دین‏دار و موافق است؛ همسرى که او را به کارهاى نیک و انجام فرایض و مستحبات تحریص و ترغیب کند و از انحراف و گناه مصون بدارد. همسر از اهمیت ویژه‏اى برخورداراست، اگر خوب و پرهیزکار باشد همسرش را به خوبى و سعادت هدایت مى‏کند و اگر بد باشداو را به وادى انحراف و دوزخ خواهد کشید.

به همین جهت امیرالمۆمنین علیه‏السلام در پاسخ پیامبر گرامى اسلام که در بامدادِ شب زفاف از احوال حضرت زهراعلیهاالسلام جویا شد و فرمود: «اى على، همسرت را چگونه یافتى؟» گفت: «زهرا بهترین کمک براى اطاعت از خداست.»

امیرالمۆمنین در این جمله کوتاه ارزش یک زن را بیان داشت و هدف ازدواج را نیز روشن ساخت. از مال و جمال و خانه‏دارى و شوهردارى و اداره منزل صحبت نکرد بلکه فرمود: زهرا بهترین کمک براى انجام وظیفه و اطاعت از خداست.

این همه از فواید ازدواج گفتیم،حالا ممکن است برخی از شما جوانان بگویید که همه ی این موارد را قبول دارید اما به خاطر برخی موانع نمی توانید ازوداج کنید، در مقالات بعد با ما باشید تا در خصوص موانع و راه های غلبه بر آنها نیز با هم صحبت کنیم.

 

آخرین به روز رسانی در چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۲
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن