صفحه اصلی اخبار صفهای طولانی بیرون و بدنهای بی جان درون مسجدالحرام



آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز18
mod_vvisit_counterدیروز44
mod_vvisit_counterاین هفته225
mod_vvisit_counterهفته گذشته205
mod_vvisit_counterاین ماه668
mod_vvisit_counterماه گذشته854
mod_vvisit_counterکل بازدیدها780454

افراد آنلاين : 1
آی پی شما : 18.220.136.165
MOZILLA 5.0,
امروز : 07 ارديبهشت 1403

صفهای طولانی بیرون و بدنهای بی جان درون مسجدالحرام نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مديريت سايت   
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۸

بیشترین جمعیت در طول تاریخ در کربلا و در اربعین امام حسین (ع) حدود 4 ملیون نفر اجتماع میکند ولی گویا اینبار خداوند توانسته است خودش را به امام حسین نزدیک کند و حدود 5/3 ملیون نفر را مهمان خانه اشن نماید که عظمتی بزرگ افریده است.

امروز خانه خدا روز به یاد ماندنی به خود دید اینجانب که مثل همیشه برای شرکت در نماز جماعت و اینبار علاوه بر آن بررسی زمان مناسب برای طواف زائران کاروان خود به حرم رفته بودم  مشاهدات خود از مسجد الحرام در فاصله نماز مغرب و عشاء را به رشته تحریر در می آورم.
توصیه به عدم ورود به مسجد

عشق زائران بیت الله به اتمام اعمال حج ،چنان ازدحامی در مسجدالحرام ایجاد کرده است که چند مرتبه استانداری مکه ومدیریت مسجدالحرام و پلیس امنیت سعودی از طریق پیامک از مردم خواستند روز 12 ذی حجه به مسجد الحرام نروند ولی گویا کمتر گوش شنوائی وجود دارد والبته گاهی هم زائران ناچار به انجام اعمال باقیمانده خود (طواف حج و سعی صفا و مروة وطواف نساء) هستند زیرا از روز 14 ذی حجه بازگشت آنان از مکه به مدینه یا کشورشان آغاز میشود وباید قبل از خروج از مکه تکلیف خود را انجام دهند .
جلوگیری مامورین از ورود مردم به حرم

بخاطر جلوگیری از ازدحام جمعیت در حرم وفراهم نمودن تسهیلات برای طواف کنندگان مأمورین سعودی در 3 لایه با ایجاد حلقه نیروی انسانی از ورود زائران جلوگیری میکردند حلقه اول در خیابان اطراف حرم بود که از رفتن به سمت حرم جلوگیری می شد حلقه دوم دربهای ورودی حرم بود که با حلقه انسانی به روی مردم بسته شده بود وفقط افراد مجاز به خروج از حرم بودند وحلقه سوم برای جلوگیری از ورود به قسمت اصلی مسجد که سقف ندارد و طواف انجام میشود بود.
صف طولانی ورود به حرم

بخاطر آنچه اشاره کردم که برخی زائران ناچارند در انجام اعمال بعد از منا تعجیل کنند و برخی هم هنگامی که در احرام هستند گویا معذب می باشند لذا تلاش میکنند هرچه سریعتر آزاد شوند و همین امر آنان را به اشتیاق طواف وا می دارد لذا علیرغم ممانعت مامورین صف طولانی پشت دربهای مسجد الحرام تشکیل داده بودند تا به محض اجازه مامورین وارد حرم شوند.
بدنهای بی جان طواف کنندگان

ازدحام و فشار جمعیت از یک طرف وگرمای هوا که با نفسِ گرم طواف کنندگان همراه است از طرف دیگر مضافا به مریضیِ برخی اشخاص باعث شده بود تا هرچند دقیقه یک بدن بی جان توسط مردم به بیرون از مطاف منتقل شده و توسط مأمورین برانکارد به دست به درمانگاه منتقل شود و در محلی که من نشسته بودم در فاصله کوتاهی پنج نفر را مشاهده کردم که بی هوش به خارج از مطاف منتقل شدند.
مسجد الحرام در تسخیر طواف کنندگان

تا کنون چنین عظمتی در مطاف ندیده بودم وعلاوه بر قسمت اصلی مسجد ودوطبقه فوقانی ، طواف کنندگان قسمت مسقف طبقه همکف را نیز زیر پای خود داشتند در قسمت مسقفِ طبقه پائین مسجد الحرام  کمتر طواف انجام میشود ولی امروز در آن قسمت نیز طواف انجام می شد و این امر عظمت غیر قابل توصیفی آفریده بود.
خانه خدا مثل حرم امام حسین (ع)

بیشترین جمعیت در طول تاریخ در کربلا و در اربعین امام حسین (ع) حدود 4 ملیون نفر اجتماع میکند ولی گویا اینبار خداوند توانسته است خودش را به امام حسین نزدیک کند و حدود 5/3 ملیون نفر را مهمان خانه اشن نماید که عظمتی بزرگ افریده است.
پاهای برهنه وبازار گرم دمپائی فروشان

ازدحام جمیت باعث شده بود بسیاری از مردم حتی کفشهای خود را از دست بدهند وبازار دمپائی فروشان را گرم نمایند که این بازار گرمی در بیرون حرم بخوبی پیداست.
بازگشت زائران ومسافرکشان طماع

بسیاری از زائران بصورت انفرادی به حج مشرف شده اند و برخی زائران نیز از کشور سعودی هستند که به محض اتمام اعمال مراجعت میکنند و همین امر بازار مسافرکشان طماع را گرم کرده است و بعنوان مثال کرایه 15 ریالی مکه – جده که 70 کیلومتر است به 200 ریال سعودی افزایش یافته است البته این وضعیت چندان قابل دوام نیست و چند روزی بیشتر ادامه ندارد.
خودروهای اسیر ترافیک

عنان کار از دست پلیس خارج شده وماشینها در خیابانها ، لابلای انبوه جمعیت ، که بخاطر ترافیک ماشینها را رها کرده و پیاده میروند سرگردان و بدون تحرک مانده و نه راه پس دارند و نه راه پیش ، و جالب این است که در همین حال پلیس دستور حرکت میدهد غافل از آنکه جای برای تحرک وجود ندارد و خودروها اسیر ترافیک و پلیس درمانده خلاصی از این وضعیت است.
شهرداری مکه عاجز از نظافت

اوضاع نظافت مکه این روزها چنان اسف بار شده است که گویا زباله ها شهرداری را تسلیم خود کرده اندو دیگر قادر به جمع آوری ان نیست که بیشتر به آن نمی پردازم.
برنامه ریزی خوب ایرانیان

علیرغم آنچه گفته شد برنامه ریزی مسؤلین ایران برای اتقال حاجیان به عرفات – مشعر- منا و مکه بسیار خوب بود وتقریبا اکثر کاروانها به موقع به هتلها مراجعه کردند و در مسیر نیز مامورین راهنمای ایرانی حضور جدی داشتند و به راهنمائی اتوبوسها پرداختند که جای تقدیر دارد.

در هر حال حاجیان به مکه برگشته اند و در فرصت مناسب که حرم خلوت شود اعمال بعد از منا را انجام خواهند  داد .

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن